Dreamliner törésteszt a Boeing-nél
Végrehajtották a Boeing új típusának a 787-esnek a szárnyszerkezetet vizsgáló első töréstesztjét. A fejlesztésnek ez a rendkívül fontos mérföldköve a típusalkalmasság elnyerésének is az egyik feltétele. A tesztelt darab a szárny törzshöz történő bekötésénél lévő fontos teherviselő dobozszerkezet. Ez a Boeing első olyan szárnybox-szerkezete, amely teljes egészében kompozitból készült.
A próba során a törésig terhelik a szerkezetet, amelynek ki kell bírnia a rá ható legnagyobb aerodinamikai terhelésekből származó igénybevételek másfélszeresét. Ez a fontos szerkezetrész kapcsolja a szárnyat a törzshöz, továbbá ehhez rögzítik a szárny mechanizációját, a főfutóműveket és a hajtóműveket a szárnyhoz rögzítő tartókat is.
Készül a 787-es Dreamliner (fotó: Boeing)
A törésteszt során hidraulikus munkahengerek segítségével hozzák létre a szerkezet terhelését. A próba nem csak a szerkezet szilárdságát hivatott ellenőrizni, hanem a szilárdsági analízisekhez használt modellek ellenőrzéséül is szolgál.
A szerkezetek tervezése minden esetben számítógépes modellezéssel kezdődik. Ilyenkor a virtuális háromdimenziós modellen – ezesetben a szárnybekötés fő teherviselő dobozszerkezetén – szilárdsági analíziseket végeznek, vagyis egy szoftver segítségével elhelyezve a terheléseket a modellen meghatározható a vizsgált szerkezet, vagy alkatrész viselkedése.
A törésteszt eredménye – ma már ritkán éri meglepetés a tervezőket (fotó: Boeing)
A szilárdsági modellek felépítését és a számítási metódust is folyamatosan ellenőrizni, fejleszteni kell, amihez komoly és nélkülözhetetlen segítség a valós modell tulajdonságainak mérése, a törésteszt során mért adatok összehasonlítása a modellezés eredményeivel. Így lesznek maguk a számítást végző szoftverek is egyre megbízhatóbbak és adnak egyre jobb közelítést a valós szerkezet viselkedésére.
Ennek a folyamatos fejlesztésnek az eredménye, hogy ma már az első tesztdarab is szinte pontosan azokat a jellemzőket produkálja, amelyet a virtuális modell segítségével megjósoltak. Így olcsóbbá válik a fejlesztés is, hiszen az első legyártott prototípus is már szinte maga a teljesen kiforrott konstrukció lehet, csökken a legyártott próbadarabok száma.
(fotó: Boeing)
A Boeing a 787-es project során hasonló töréstesztek sorát végzi el. Végrehajtották már a vízszintes vezérsíkon, de a gép több fontos szerkezeti elemét is tesztelik a fejlesztés és a típusalkalmasság megszerzése során.
A 787-es 210-250 utast fog az elképzelések szerint minden eddigi hasonló kategóriájú típusnál gyorsabban és gazdaságosabban (a gyár szerint 20%-kal kevesebb üzemanyag-felhasználásával) 15 ezer kilométerre szállítani.
A gép több, mint fele, köztük a legfontosabb teherviselő szerkezetek, mint a törzs egyes szekciói, a teljes szárnyszerkezet is kompozit anyagokból készül. A Boeing-787 Dreamliner-re eddig 78 megrendelés érkezett.
Ajánlott linkek:
A Boeing videója a tesztről
A Boeing 777-es teljes szárnyának töréstesztjéről készült videó
A 787-es oldala a Boeing honlapján
matt
2008. december 16. @ 22:06
http://www.youtube.com/watch?v=pe9PVaFGl3o
Boeing 777 szárnyterhelés
Repülni jó » Már gurul a Dreamliner
2009. július 9. @ 17:43
[…] anyagunk: Dremaliner törésteszt a Boeing-nél Boeing a […]
Repülni jó » Levegőbe emelkedett a Boeing 787 Dreamliner
2009. december 16. @ 10:53
[…] Korábbi anyagaink: Már gurul a Dreamliner Dreamliner törésteszt a Boeingnél […]
Repülni jó » Forgalomba állnak a Dreamlinerek
2011. augusztus 21. @ 22:28
[…] Dreamliner törésteszt a Boeingnál […]