Dreamliner törésteszt a Boeing-nél

Végrehajtották a Boeing új típusának a 787-esnek a szárnyszerkezetet vizsgáló első töréstesztjét. A fejlesztésnek ez a rendkívül fontos mérföldköve a típusalkalmasság elnyerésének is az egyik feltétele. A tesztelt darab a szárny törzshöz történő bekötésénél lévő fontos teherviselő dobozszerkezet. Ez a Boeing első olyan szárnybox-szerkezete, amely teljes egészében kompozitból készült.

A próba során a törésig terhelik a szerkezetet, amelynek ki kell bírnia a rá ható legnagyobb aerodinamikai terhelésekből származó igénybevételek másfélszeresét. Ez a fontos szerkezetrész kapcsolja a szárnyat a törzshöz, továbbá ehhez rögzítik a szárny mechanizációját, a főfutóműveket és a hajtóműveket a szárnyhoz rögzítő tartókat is.

Highslide JS

Készül a 787-es Dreamliner (fotó: Boeing)

A törésteszt során hidraulikus munkahengerek segítségével hozzák létre a szerkezet terhelését. A próba nem csak a szerkezet szilárdságát hivatott ellenőrizni, hanem a szilárdsági analízisekhez használt modellek ellenőrzéséül is szolgál.

A szerkezetek tervezése minden esetben számítógépes modellezéssel kezdődik. Ilyenkor a virtuális háromdimenziós modellen – ezesetben a szárnybekötés fő teherviselő dobozszerkezetén – szilárdsági analíziseket végeznek, vagyis egy szoftver segítségével elhelyezve a terheléseket a modellen meghatározható a vizsgált szerkezet, vagy alkatrész viselkedése.

Highslide JS

A törésteszt eredménye – ma már ritkán éri meglepetés a tervezőket (fotó: Boeing)

A szilárdsági modellek felépítését és a számítási metódust is folyamatosan ellenőrizni, fejleszteni kell, amihez komoly és nélkülözhetetlen segítség a valós modell tulajdonságainak mérése, a törésteszt során mért adatok összehasonlítása a modellezés eredményeivel. Így lesznek maguk a számítást végző szoftverek is egyre megbízhatóbbak és adnak egyre jobb közelítést a valós szerkezet viselkedésére.


Ennek a folyamatos fejlesztésnek az eredménye, hogy ma már az első tesztdarab is szinte pontosan azokat a jellemzőket produkálja, amelyet a virtuális modell segítségével megjósoltak. Így olcsóbbá válik a fejlesztés is, hiszen az első legyártott prototípus is már szinte maga a teljesen kiforrott konstrukció lehet, csökken a legyártott próbadarabok száma.


Highslide JS

(fotó: Boeing)

A Boeing a 787-es project során hasonló töréstesztek sorát végzi el. Végrehajtották már a vízszintes vezérsíkon, de a gép több fontos szerkezeti elemét is tesztelik a fejlesztés és a típusalkalmasság megszerzése során.

A 787-es 210-250 utast fog az elképzelések szerint minden eddigi hasonló kategóriájú típusnál gyorsabban és gazdaságosabban (a gyár szerint 20%-kal kevesebb üzemanyag-felhasználásával) 15 ezer kilométerre szállítani.

A gép több, mint fele, köztük a legfontosabb teherviselő szerkezetek, mint a törzs egyes szekciói, a teljes szárnyszerkezet is kompozit anyagokból készül. A Boeing-787 Dreamliner-re eddig 78 megrendelés érkezett.

Ajánlott linkek:
A Boeing videója a tesztről
A Boeing 777-es teljes szárnyának töréstesztjéről készült videó
A 787-es oldala a Boeing honlapján

Címkék: hirek    külföld    polgári

4 hozzászólás

  1. matt

    2008. december 16. @ 22:06

    http://www.youtube.com/watch?v=pe9PVaFGl3o

    Boeing 777 szárnyterhelés

  2. Repülni jó » Már gurul a Dreamliner

    2009. július 9. @ 17:43

    […] anyagunk: Dremaliner törésteszt a Boeing-nél Boeing a […]

  3. Repülni jó » Levegőbe emelkedett a Boeing 787 Dreamliner

    2009. december 16. @ 10:53

    […] Korábbi anyagaink: Már gurul a Dreamliner Dreamliner törésteszt a Boeingnél […]

  4. Repülni jó » Forgalomba állnak a Dreamlinerek

    2011. augusztus 21. @ 22:28

    […] Dreamliner törésteszt a Boeingnál […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL