Légibaleset vizsgálata – első rész

Kedden halálos balesetet szenvedett egy motoros vitorlázógép a hármashatárhegyi repülőtéren. Szomorú alkalom arra, hogy a vizsgálat gyakorlati lépéseiről, szabályairól tájékozódhassunk Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) kommunikációs vezetője közreműködésével.

A baleset vizsgálata bejelentéssel indul, melyre törvény kötelezi azokat, akik azt észlelik. Kedden a repülőtér üzemeltetői pontosan tudták, hogy a bejelentést a rendőrségen kívül a KBSZ-nek is meg kell tenni. Ha olyan személy észleli a balesetet, mondjuk egy mezőn, aki nem is hallott a KBSZ-ről, neki is bejelentést kell tennie a rendőrség vagy tűzoltóság felé, akkor utóbbiak jelentik az esetet a KBSZ-nek.

A bejelentést a 24 órás ügyelet fogadja, és halálos légi balesetnél egyből elrendelik a helyszíni vizsgálatot. Kedden a helyszínelő technikuson kívül a motoros vitorlázók szakértője is részt vett a munkában.

A helyszíni vizsgálaton képpel, videóval és más módon rögzítik a nyomokat. A roncs helyzetét, hogy melyik darab hova csapódott, nagyon pontosan egy GPS-t is használó eszközzel rögzítik, miként a repülőgép különböző műszereinek állását is dokumentálják. Mintát vesznek az üzemanyagból, begyűjtik a repülőgép légi alkalmassági bizonyítványát és a pilóta jogosítványát, ha azok nem semmisültek meg.

Bajkó Erika elmondta, hogy a keddi baleset vizsgálata során már a ferihegyi központba való visszaúton elemezték a kollégái a látottakat és kialakították előzetes álláspontjukat. Erre azért van szükség, mert a repülős társadalom feszülten figyeli a baleset okainak bemutatását.

Ezt az igényt is szem előtt tartva a balesetről még kedden az alábbi hírt tették közzé a szervezet honlapján:

2008.10.27 – KBSZ közlemény –
Motoros vitorlázó repülőgép balesete

Balesetet szenvedett egy RF-5 típusú motoros vitorlázó repülőgép kora délután a hármashatárhegyi repülőtér területén. A pilóta a baleset következtében a helyszínen az életét vesztette. A fedélzeten más személy nem tartózkodott.

A repülőgép dunakeszi repülőtérről indult, átrepült a hármashatárhegyi repülőtérre, ahol merőlegesen “rácsapott” a pályára, majd kb. 5 méter magasan áthúzott felette és egy “bukfencbe” kezdett. Az elkezdett műrepülő figurát azonban már nem tudta befejezni, mert nem volt elegendő magassága.

Ez az old timer repülőgép új korában alkalmas volt műrepülésre, tekintettel a korára, ma már ez nem engedélyezett. A pilóta nem rendelkezett műrepülő jogosítással.

A baleset kapcsán a KBSZ független szakmai vizsgálatot indított.

A szakmai vizsgálatról és annak eredményéről, amely több hónapig eltarthat, a bejegyzés második részében számolunk be.

Korábbi anyagunk:
Pozitiv élmények – RF5

Ajánlott link:
Közlekedésbiztonsági Szervezet

Címkék: katasztrófák    sport    vitorlázók

1 hozzászólás

  1. Papp György

    2009. november 26. @ 10:12

    Keresek vitorlázó repülösőket a hármashatárhegyről kb 1940-1950 között. Papp Lajos / Náci / és Papp Lajosné / Lulu / született Hockl Terézia Anna.
    Ők a szüleim . Ki ismerte őket?
    Óbudán a Kenyeres u 29 ben laktak.
    Apu agyvérzést kapott 1960 ban.Jobb oldala lebénult. 1965 decemberben hunyt el.
    Mami 1985. szeptemberben halt meg. Ekkor már szanálás miatt a Békásmegyeri lkt en lakott.
    Üdv.

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL