200 ezer eladott gép – Cessna

A Cessna igen közismert repülőgépgyártó, kisméretű dugattyús motoros és közepes méretű sugárhajtóműves gépeket gyárt. Székhelye az USA közepén, a repülőgép építés fellegvárában, Wichitában található, Kansas államban. Itt ténykedik még a Beechcraft, a Learjet, és jelen van a Boeing és az Airbus is.

A vállalat története 1911-ben kezdődött, amikor is Clyde Cessna kansasi farmer és autókereskedő egy Oklahoma-ban rendezett repülős eseményen két dologra ébredt rá. Egyrészt, hogy minden vágya, hogy ő is repülhessen, másrészt, hogy ezzel elég jól lehet keresni. A korabeli aviátorok akkoriban ugyanis egy-egy ilyen eseményen akár 1000 dollárt is megkerestek.

Még ebben az évben épített egy favázas repülőgépet, és rögtön ki is próbálta természetesen. Majd 16 évnyi munka, próbálkozás és félsiker után saját céget alapított. Az első gépet 1928-ban adták el, 6500 dollárért. Ezidőtájt felsőszárnyas, csillagmotoros gépeket építettek, majd a gazdasági világválság idején vitorlázó repülőgépeket.


Clyde Cessna első gépében

Az igazi áttörést a világháború utáni időszak hozta meg. Ekkor készült el a 170-es modell, mely a későbbi változatokkal együtt (pl a 172-es) a világ legnagyobb példányszámban gyártott kisrepülőgépe lett.

Az ’50-es években gőzerővel folyt a 120, 140, 170-es típusok és változataik gyártása, sőt még helikopterrel is próbálkoztak, de az üzletileg nem vált be. 1963-ra már 50 ezredik repülőgépet adták át, 67-ben pedig a 75 ezredik is elkészült. Ekkoriban Geraldine Mock egyedül körberepülte a Földet egy Cessna 180-assal. Ő volt az első nő, akinek ez sikerült.


Egy korai Cessna 170-es

Az ’50-es és ’60-as évek további sikerét az erős marketing hozta. Követve a nagy detroiti autógyárak hirdetési stílusát, a Cessna is különböző hangzatos szlogenekkel népszerüsítette gépeit. A többi gyártó és a repülős szakma elég nevetségesnek találta ezeket a szóképeket. Lássunk ebből párat:

Land-O-Matic, mely azt üzente a vásárlóknak, hogy az újfajta laprugós futóművel a fel- és leszállás gyerekjáték, és még biztonságos is. Hogy ez mennyire volt csupán reklámfogás, jól mutatja, hogy később ezeket a futóműveket visszacserélték a korábbi változatra.

Az Omni-Vision a hátsó ablak csodálatos vívmányára hívta fel a figyelmet, mely jobb kilátást biztosított. Valójában azonban a hátsó ablakon alig lehetett látni valamit (meg nem is nagyon nézelődtek hátrafelé), viszont cserébe, a megnövekedett légellenállás következtében csökkent az utazósebesség, és romlott a gazdaságosság.

Mindezek ellenére a Cessna óriási termelékenységgel látta el a gazdagabb amerikai lakosságot egymotoros repülőgépekkel, 1975-ben elkészült a 100 ezredik gép is. Ha jól számolunk az 12 év alatt 50 ezer, és ebbe még nem számoltuk bele a kétmotoros gépeket. Szóval le a kalappal.


Cessna 152

1969-ben repült először a Citation típus, mely a cég első polgári sugárhajtású repülőgépe volt. (Korábban már gyártottak jet-eket a hadsereg számára.) A hosszú berepülési és certifikációs eljárás végeztével 1972-ben el is adták az első Citation-t, mely a későbbi évek meghatározó típusává vált.

A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mára már 10 altípusa létezik a Citation családnak. A típus sikerességét mutatja, hogy a világ 11 ezer business jet-jének fele Cessna Citation. Ami az árakat illeti, a legkisebb Citation Mustang már potom 350 millió Ft-ért hazavihető, a legújabb Colombusért pont a tízszeresét kérik, 3.5 milliárd Ft-nyi dollárt, de az első darabra még igy is várni kell pár évet.


A legkisebb Citation, a Mustang

A szorgos hetvenes évek után 1982-ben egy új típus jelent meg a Cessna palettáján. Ez volt a Caravan, mely altípusaival együtt igen sokoldalú repülőgép családdá vált. A jelenlegi 4 változat közül a 675-ös típus a legkönnyebb, leggyorsabb, ez rendelkezik a legnagyobb hatótávval, és ennek a legolcsóbb az üzemeltetése.

Az Amphibian változat kicsit lassabb, kicsit drágább, kisebb a hatótávolsága is, és emelkedni is csak 1500 méterrel alacsonyabbra (6 km-re) tud, mint a többi családtag, viszont van két szép nagy úszótalpa. Le lehet vele szállni vízre, pecázni egy nagyot, vagy fürödni, ahol ember még nem járt vagy úszott.


Caravan Amphibian

A Grand Caravan nagy előnye, hogy 10 üléses (2-vel több, mint a 675-ösben), és rengeteg csomagot tud vinni a hasa alatt kialakított csomagtérben, mindezt úgy, hogy sebességben, hatótávban, és a költségek terén alig marad el a 675-ös mögött.

A FedEx-szel közösen fejlesztett Super Cargomaster-ben a sok ülés helyett hatalmas raktér van (12 800 liter), így megspórolva a költséges üléseket, utaskényelmi berendezéseket, több hasznos terhet szállíthat (akár 1 730 kg-ot), és a beszerzési ár is kisebb a többi típushoz képest. Ha valaki esetleg kedvet kapott Cessna Caravan-t vásárolni, és mindenképp újat szeretne, kb. 340-400 millió forintot rakjon félre.


Cessna Grand Caravan

A nyolcvanas években a Cessna dinamikusan fejlődött, folyamatos fejlesztésekkel, új típusokkal a kisgépes piac legjelentősebb szereplőjévé vált. A további fejlődéshez új üzemek építésére volt szükség. 1994-ben úgy döntöttek, Independece-ben is gyárat építenek, ami egy éven belül el is készült. Később a kellemes klímájú Colombus-ban épitkeztek, ahol a Cessna fő légcsavarbeszállítója is működik.

Majd 2006-ban Mexikóban, Chihuahua nevű városban létesítettek új üzemet, itt főleg a kábelekkel és kisebb fémalkatrészekkel foglalkoznak. Egy évvel később egy újabb amerikai városban telepedett meg a Cessna. Az oregoni Bend ad otthont a kutatás-fejlesztésnek, az oktatási részlegnek, és a tesztrepülések is itt történnek újabban. Továbbá két típus (a 350 és a 400-as) összeszerelése zajlik itt.


Cessna gyárak

A gyártási helyszínekkel kapcsolatban érdemes megemlíteni egy tavalyi eseményt. Nincs egy éve, hogy a 162-es típus gyártását Kínába szerették volna áthelyezni. A döntésnek két fő oka volt: egyrészt gépenként 14 millió forintot lehet így spórolni, másrészt a cég szerint az USÁban már nincs kapacitásuk erre a gyártásra.

Az egész terv azonban rendkívüli ellenérzéseket váltott ki a leendő vásárlókból, aggódtak a minőség miatt, előkerült az emberi jogok kérdése, és a barátságtalan USA-Kína viszony is. A vállalat próbálta meggyőzni a vásárlókat, magyarázkodott egy darabig, a típus honlapján kitörölte a negatív hozzászólásokat, majd megszüntette az egész honlapot is. Jelenleg csak annyit tudni, hogy a tervezési munka és a tesztek mind Wichita-ban folynak majd.


Cessna 162-Skycatcher

Idén májusban a genfi EBACE kiállításon a Cessna 88 gépre, 750 millió dolláros megrendelést kapott. Augusztusban befejeződtek a Citation Colombus szélcsatornás tesztjei, októberben bemutatták a típus mintadarabját, jelenleg 70 darabra van fix megrendelésük, a gépeket a tervek szerint 2014-ben kezdhetik szállítani.


Magyarországról elérhető területek

A vállalat 9 500 dolgozója tavaly 1 272 repülőgépet adott át, ebből 387 Citation volt. Bevételük körülbelül 5 milliárd dollár volt (közel 1000 milliárd Ft!). A Cessna 1992 óta a Textron vállalatcsoport tagja, olyan cégek tartoznak még ide, mint a Bell Helicopter vagy a motorgyártó Lycoming. A Cessna fennállása óta 191 ezer repülőgépet értékesített, többet mint bármely más gyártó.


Széles választék

Korábbi anyagunk:
Embraer – repülőgépek Brazíliából

Ajánlott linkek:
A Cessna honlapja
A Textron honlapja

Címkék: polgári    sport    történelem

2 hozzászólás

  1. Nagy Mária

    2008. december 10. @ 11:50

    Nem vagyok egy műszaki zseni, de érdekelnek és tetszenek a szép repülők. A cikk számomra (aki laikus) érthető, türelmesen végig olvastam.Sokat segített, hogy több képpel tarkítottad a cikket. A műszaki szavak is érthetővé váltak az egyszerű,személyhez szóló stílus miatt. Máskor is el fogom olvasni a cikkeidet.

  2. Repülni jó » Pilatus - repülőgépgyár az Alpokban

    2009. március 12. @ 11:16

    […] A repülőgépgyárakat bemutató sorozatunk eddigi részei: Kik építik a repülőgépeket Bombardier Embraer Cessna […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL