Lassan is biztonságosan

Néhány napja mobilvideót közöltünk egy leszállásról. Most szakértőnk leirja, miért alakul át a szárny ebben a pozicióban.

A repülőgép levegőben maradásához sebességre és egy felhajtóerőt létrehozó szárnyra van szükség. A szárny profilja, geometriája, felülete meghatározza, hogy egy adott sebességnél mekkora felhajtóerő jön rajta létre.

Egy erősen ívelt, vastag szárnyprofil kis sebességnél is nagy felhajtóerőt biztosít, ami fel-és leszállásnál jó, ám egy hosszabb távú repülésnél,  nagyobb sebességnél egy vékonyabb, kevésbé ívelt profil már jobban megfelel a gazdaságos repüléshez.

Növelhetik az íveltséget, a felületet, vagy mindkettőt

Növelhetik az íveltséget, a felületet, vagy mindkettőt

Egy olyan szárny lenne jó tehát, amely kis sebességnél íveltebb profilú, hiszen a fel-és leszállást biztonságosabb lenne végrehajtani a lehető legkisebb földhöz képesti sebességgel. Nagy sebességnél viszont igazodva az ott célszerűbb formához már vékonyabb, “áramvonalasabb” alakot öltene, hogy gazdaságos és gyors legyen a repülésünk.

Az áramlás egy vékony profilról kis sebességnél hamarabb leválik, mint egy vastagról, egy áramvonalas profilról is hamarabb leválik, mint egy erősebben íveltről. Ez a leválás a szárny átesése, amikor a levegő már nem képes követni a profil alakját. Az átesési sebesség csökkentésével lehet a kisebb biztonságos sebességet elérni. Minél kisebb az átesési sebesség, a gép annál kisebb sebességegel képes biztonságosan repülni. A fékszárny, és az orrsegédszárny ebben segít.

A fékszárny a szárny íveltségét növelve megnöveli a szárnyon adott sebességnél keletkező felhajtóerőt. Ugyanezt megfordítva: a fékszárnyak használatával kisebb sebességgnél is elég felhajtóerő jön létre ahhoz, hogy a repülőgép a levegőben maradjon, így kisebb földhöz képesti sebességgel lehet leszállni.

A fékszárny, ahogy a videón is jól látható, nem csak lehajlik a szárny kilépőélén, de kissé hátra is siklik közben, ami az íveltség mellett a szárny felületét is növeli, még hatékonyabban növelve a felhajtóerőt. A videón nem látszik, de a szárny belépőélén lévő orrsegédszárny is növeli az íveltséget. Ez lefelé és előresiklik, nem csak az íveltséget, de a fékszárnyhoz hasonlóan a felületet is megnövelve. Leszálláskor a nagymértékben kitérített fékszárnyak és az orrsegédszárny lehetővé teszi, hogy viszonylag kis sebességű lehessen a földet érés.

A földet érés után a cél, hogy a repülőgép minél hamarabb megálljon. Az eddig hasznos felhajtóerőtől most mihamarabb meg kell szabadulni, a szárny feletti szép, rendezett áramlást pedig minnél inkább össze kell zavarni, így fékezve a repülőgépet. A leszállás pillanataiban felnyíló spoilerek szinte ledobják az áramlást a szárny felületéről, drasztikusan lecsökkentve a felhajtóerőt, a mögötte kialakuló örvények pedig rendkívül nagy ellenállás növekedést okozva segítenek a fékezésben.

A szakértő magyarázata után nézzék meg a videót, biztos érdekes lesz.

Címkék: mobil    szakértő    videó

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Vízreszállás kényszerből

    2009. február 13. @ 10:41

    […] mellett a pilótának igyekeznie kell a lehető legkisebb sebességgel vízre szállni. Ezt a fékszárnyak kiengedésével és a gép viszonylag nagy állásszög melletti vízre tételével érik el. […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL