Repüljön puttonnyal!

Az új-zélandi Glenn Martin gépével a hátán a tervek szerint jövőre bárki szabad madárrá válhat. A feltaláló negyvennyolc éves és 27 éven keresztül dolgozott egy hátizsákos repülőgép modelljén, sokáig a legnagyobb titokban.

Az amatőrök és a profi repülőgép-tervezők a hatvanas évektől kezdve számtalan háton hordozható modellt fejlesztettek, de néhány percnél tovább egyetlen szerkezet sem volt képes repülni.

Martin másfél méter magas, 113 kilogrammos gépe viszont egy tankolással fél órán keresztül fennmarad a levegőben és akár 90 kilométer távolságra is elrepíti gazdáját. A szerkezet 2009-től 100 ezer dollárért, egy luxusautó áráért kapható, ha a fejlesztés utolsó szakasza is rendben befejeződik

A gépet az úgynevezett jet pack, azaz sugárhajtású hátizsákos repülő kategóriájába sorolják, habár hátizsák helyett inkább egy jó nagy puttonyra hasonlít, és nem is sugárhajtású. A feltaláló szerint a belátható jövőben nem is készül szigorú értelemben vett jet pack. A szerkezet így is jelentős súlyát a földön három tartóláb viseli, a pilóta a repülés előtt veszi vállára a “puttony” hevedereit.

A tesztpilóta a feltaláló 15 éves fia volt. Több ezren figyelték, ahogy a botkormányos, fehér színű gép felemelkedik. Addig a fejlesztői csapat két tagja erősen tartotta, nehogy elszabaduljon, és 45 másodperc után már landolt is. Sokan csalódtak, mert nagy magasságban végrehajtott vakmerő manőverekre számítottak, a légi ügyekben járatos nézőket azonban meggyőzte a bemutató.

A vázra függőleges irányban felszerelt két rotort 200 lóerős motor hajtja meg. A szerkezetet kitámasztó három láb rugalmas, csillapítja az ütközés erejét, a landolás így viszonylag zökkenőmentes, és a súlypont a rotorok alatt van, hogy a szerkezet ne álljon fejre. A pilótát bukósisak védi, és a “puttony” alatt ejtőernyőt is hord a hátán, amely szükség esetén egy apró robbanószerkezet segítségével villámgyorsan kinyílik.

Egy másik videó a Martin Jat Pack Aircraft oldaláról

A prototípus az alapmodell tizenegyedik változata. Az első terveket Martin még középiskolás korában vetette papírra, aztán évekig a garázsban dolgozott a jet pack-en szabadidejében, gyógyszerészeti munkája mellett. Az első működőképes modell 1997-re készült el. Martin úgy számolt, hogy csak 60 kilogrammnál könnyebb pilótával emelkedik fel.

“Mit csinálsz ma este?” – kérdezte a feleségétől, aki rögtön elvállalta a kísérleti nyúl szerepét. “Életem talán legnagyobb élménye volt, azonnal jet pack-függő lettem” – mondta Vanessa Martin az International Herald Tribune tudósítójának.

A feltaláló ezután a szabadalmi bonyodalmak elkerülése érdekében titokban fejlesztette tovább a barkácsrepülőt, az első épkézláb modellnél pedig levédette a technológiát és nekiállt befektetőt keresni. Ez sikerült is, megalakult a Martin Aircraft Company, a jogtulajdonos pedig feladta az állását és minden idejét gyerekkori álma megvalósulásának szentelte.

A főmérnökké avanzsált gyógyszerész szerint a Martin Jet Pack elnevezésű modell az utolsó tesztrepülések és az engedélyek megszerzése után kezdetben a gazdagok játékszere lesz, de katonai alkalmazása is szóba jöhet, Jó hasznát vehetik a határőrök vagy az eltűntek után kutató katasztrófavédelmi mentőcsapatok is.

A szerkezet az amerikai légügyi hatóság (FAA) szabályzata szerint ultrakönnyű repülőgépnek számít, amelyhez nem kell pilóta jogosítvány, a városok egét azonban egyhamar nem lepik el a közlekedési dugókat felülről kerülő jet pack-ek, mert az ultrakönnyű gépeket csak lakott területen kívül és kizárólag sportolási célokra szabad használni.

Ajánlott anyagunk:
Új szárnyakkal repült a lökhajtásos ember

Ajánlott link:
Martin Jet Pack Aircraft

Címkék: lélegzetelállító    ujdonságok

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » A legnagyobb legkisebbek - folytatás

    2009. január 2. @ 16:48

    […] Korábbi kapcsolódó anyagunk: Repüljön puttonnyal! […]

  2. Repülni jó » Terrafugia Transition, a repülő autó

    2011. augusztus 1. @ 10:44

    […] anyagaink: Száll-oda, ahova akarod Repüljön puttonnyal Olajozottan […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL