Pozitív élmények – RF-5

Az RF-5-tel való repülésre már csak azért is áll a pozitív jelző, mert a géppel negatív túlterhelés létrehozása nem megengedett. A Hármashatár-hegy könnyen „elengedi” a gépet, Déli starttal már a hangár előtt repülünk, pedig Laci aggódott, hogy a farok-futó pattogni fog.


Highslide JS

Rácz Laci, aki jó kezű, elkötelezett és tapasztalt pilóta (az összegzett repülési idejét saját bevallása szerint már nem is tartja nyílván) még a felszállás előtt elmondja a fontosabb tudnivalókat. A Fournier RF-5 francia gyártmányú, kétüléses, kétkormányos motoros vitorlázó repülőgép (TMG) faépítésű, 13.74m fesztávú szárnya vászonborítású, maximális felszálló súlya 650kg. Pilótám a pattogástól azért tartott, mert a kettőnk versenysúlya közt akad némi különbség a javamra – és én ülök hátul. Márpedig ha a farok-futó pattog, a felszállást a földről figyelők azt gondolhatják, hogy a pilóta nem áll a helyzet magaslatán. Ehhez képest simán elszakadunk a földtől és már fordulunk is ki a lakott területet elkerülve az iskolakörre.

A gépnek van fedélzeti telefon rendszere, így a két fülke közti kommunikáció roppant egyszerű és hatékony. Mindent megbeszélünk, találunk egy emelést, azonnal csavarunk benne néhányat, csak, hogy lássuk, mire lesz jó a délután, lesz-e a lejtőszélen kívül is emelés. Az RF-5 rendkívül jóindulatú, könnyen repülhető. A „Bond” – a lajstromszáma 007-re végződik – sajnos komolyan összetört már egyszer, kis túlzással hamvaiból építették újjá Dunakeszin.


Highslide JS

A múlt látszik legkevésbé a gépen. Gépünk Laci keze alatt nagyon szépen, engedelmesen repül, a szűk fordulókba keményen bevive, a szárnyvéget szinte egy ponton tartva, körbefordulva is jól viseli magát, csodálatos élménnyel gazdagítva a magamfajta repülést imádókat. Nehéz leírni az élményt, amit az ideális időben, szabadon szárnyalva ez a pár perces repülés nyújtott – nem beszélve a csodálatos Buda-környéki és pesti panorámáról a Dunával, Szentendrével, az épülő Megyeri- (leánykori nevén Colber-) híddal. Eltűnnek a külső zajok, megszűnik a lenti önző zavaros világ egy kis időre, marad az évezredes vágy beteljesülése a madarak kiváltságának megszerzése felett érzett belső ujjongás, a test minden porcikája által átvett fizikai élmény és a gépre ható hatalmas erők érzete. A táj gyönyörűségén kívül még ott van a néhány cumulus által inkább csak díszített Ég kékje is.

Amit még a levegőben erősen megfogadok, az – azon túl, hogy mindent elkövetek ezen túl is azért, hogy levegőbe emelkedhessek – az, hogy legközelebb igyekezni fogok sokkal, de sokkal jobb képeket is készíteni.


Highslide JS

Lacitól megtudtam még, hogy nem akármilyen vállalkozásba fogott nemrég: saját repülőgépet épít. Amit még hozzátett: „Ha elkészül a madaram és meglesz minden engedélye, berepülés, üzembe helyezés, akkor elsőre elrepülök vele Szegedre. Háton. De olyan szépen ám, hogy az összes gólya, aki lát, leadja a pilótaigazolványát.”
A szerkezetet és az építő eltökéltségét látva úgyis lesz.

A gépet jelen állapotában hamarosan bemutatjuk, az építést figyelemmel kísérjük.

paintair_seta.jpg

Korábbi anyagaink:
Vitorlázók a Hármashatár-hegyen
Apa – fia pilóta vetélkedő

Címkék: sport    vitorlázók

2 hozzászólás

  1. Balázs

    2008. október 28. @ 23:02

    In memoriam Lacikám…

    Az ex hangármestered…

  2. Repülni jó » Légibaleset vizsgálata – első rész

    2008. október 30. @ 17:05

    […] Korábbi anyagunk: Pozitiv élmények – RF5 […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL