Robotok az égen: X-47B UCAS

x-47b.jpgAz amerikai haditengerészet jelenlegi igényeit szem előtt tartva a Northrop Grumman hadiipari vállalat egy repülőgép-hordozóról üzemeltethető pilótanélküli lopakodó (stealth) repülőgép kifejlesztésén dolgozik. A tavaly indított 635.8 millió dolláros (96.4 milliárd Ft) összköltségű NAVY X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System – Pilótanélküli Repülő Harcrendszer) programban a fejlesztők célja, hogy hat éven belül megalkossák a jövő hadviselési igényeinek megfelelő haditengerészeti csapásmérő repülőgépet.


Highslide JS

Az amerikai hadiipari óriás már jelentős tapasztalatokkal rendelkezik a pilóta nélküli repülőgépek (Unmanned Aerial System, UAV) fejlesztésében és gyártásában. A cég termékeit (RQ-4 Global Hawk, MQ-5B Hunter vagy az MQ-8 Fire Scout robothelikopter) jelenleg az UAV technológia legfejlettebb képviselői között tartják számon. Emellett nem hanyagolható el a vállalat EA-6B Prowler és E-2D Hawkeye gépekkel megszerzett hajófedélzeti tapasztalata sem.


Highslide JS

A haditengerészettel kötött szerződés értelmében a Northrop Grumman két X-47-es prototípust fog építeni. A repülési tesztek a tervek szerint 2009 végén kezdődnek majd, míg az első hordozós leszállás a program szerint 2011-re van ütemezve.

Az emberi tényező (pilóta) jelentette korlátok kiiktatásával a lopakodó-technológia és a tervek szerinti légiutántöltés alkalmazásával az X-47B jelentős előnyre tehet szert a napjainkban alkalmazott hagyományos haditengerészeti gépekkel szemben.


Highslide JS

A cél elsősorban az, hogy a hordozótól távol, mélyen a szárazföld belsejében lévő célpontokat is meg tudjon semmisíteni, illetve az 50 vagy akár 100 órás repülési idejével folyamatosan jelen legyen a légtérben.
A jövő csodafegyvere a cég adatai szerint kb. 12 000 méteres magasságon fog üzemelni szubszonikus sebességgel, és akár 2800 km-re is képes lesz utántöltés nélkül a 2045 kg-nyi terhét eljuttatni.

Az elképzelések szerint az X-47B 2020 környékén fog rendszerbe állni az amerikai haditengerészet hordozóin.

Tegnap képtárat láthattunk a Smithonian Intézet Nemzeti Repülési és Űrrepülési Múzeumának gyűjteményéről. A kiállított repülőgépek között található az X-45A egyik prototípusa, amely az első kifejezetten csapásmérési célra kifejlesztett harci-robotrepülőgép, s mint ilyen számos vonatkozásban az X-47B UCAS elődjének is tekinthető.


Highslide JS

A Boeing kísérleti részlegében (Phantom Works) épített UAV első repülésére 2002-ben került sor.
A delta szárnyú, behúzható futóművű lopakodó (stealth) technológiával felszerelt UAV szénszál erősítésű kompozit anyagok felhasználásával készült. A bombákból és rakétákból álló fegyverzet a törzsben lévő felfüggesztési pontokon helyezhetők el.
Az X-45-ös program eredetileg az Amerikai Védelmi Minisztérium Védelmi Fejlesztési Ügynöksége (Defence Advanced Research Project Agency, DARPA) alá tartozott, majd az amerikai légierő és haditengerészet 2003-tól átvette a programot.


Highslide JS

A Nemzeti Repülési és Űrrepülési Múzeumban kiállított példány (a két prototípus közül az első) a légierőtől érkezett Washingtonba. A 40 bevetésen mintegy 38 órát repült géppel hajtották végre az első önálló repülést, illetve az első fegyverteszteket is.
Az X-45A program tesztjeit 2005-ben fejezték be.


Highslide JS

Az X-45A-ról készült képeket Varga Krisztián készítette Sony Ericsson P1i mobiltelefonnal.

X-45A adatai
Szárnyfesztáv: 10.3 méter
Törzshossz: 8 méter
Magasság: 1.1 méter
Üres súly: 3.855 kg
Maximális felszálló súly: 5529 kg
Hajtómű: Honeywell F-124-GA-100, utánégető nélküli sugárhajtómű
Tolóerő 28kN
Maximális fegyverzeti terhelés: 680 kg
Gyártási év: 2001.
Gyártó cég: Boeing

Forrás:
Northrop Grumman
National Air & Space Museum kiállítása

paintair_seta.jpg

Korábbi anyagaink:
Folynak az A400M tesztjei
Repüléstörténeti gyűjtemény Washingtonban
Mi-24 légifelvételek Berlinből
Égi örökmozgók

Ajánlott link:
X-47B UCAS képtár

Címkék: katonai    külföld

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Sértheti a jogot a pilóta nélküli gépek használata

    2009. október 29. @ 15:41

    […] Korábbi anyagunk: Robotrepülők Robotok az égen […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL