Megfúrták az Airbus üzletét Amerikában

Az amerikai számvevőszék a Boeing repülőgépgyárnak adott igazat, miután a Boeing megfellebbezte az amerikai légierő korábbi döntését, amellyel az európai EADS-nak, közvetlenül az Airbusnak ítélte a győzelmet a légi utántöltő repülőgépek beszerzésére kiírt pályázaton. Az EADS konzorciális partnere az ügyletben az amerikai Northrop Grumman Corp.

Az amerikai légierő februárban úgy döntött, hogy az elkövetkező 15 évben 179 légi utántöltő repülőgépet vásárol 35 milliárd dollár értékben a győztes konzorciumtól. A Northrop-EADS KC-45 típusú légi utántöltő repülőgépe, amely az Airbus A330 személyszállító repülőgép katonai változata, független szakértők szerint is a légierő legjobb választása volt.


Highslide JS

A jövő lehetne- az Airbus A330-asra épülő többfeladatú gép

A Boeing washingtoni, kongresszusi támogatói azonban még a döntés előtt igyekeztek megfúrni az üzletet, majd az amerikai repülőgépgyár a döntéshozatal feltételeit vitatva azonnal megtámadta a határozatot a számvevőszéknél. A Boeing szerint az amerikai légierő számos olyan jelentős hibát követett el a pályázat elbírálásakor, amelyek sértették a Boeing és Northrop Grumman közti verseny eredményességét. Egyik fontos érv az is, hogy az Airbus drágább, mint a Boeing.

Louis Gallois, az EADS elnöke csalódottságának adott hangot és jelezte, továbbra is úgy gondolja, hogy a Northrop és az EADS által ajánlott gép volt a legjobb. A pályázat elnyerésekor, februárban Gallois azt mondta, hogy az eljárás kifejezetten professzionális, átlátható és kiegyensúlyozott volt.

Az amerikai légierőnek most hatvan nap áll rendelkezésére, hogy eldöntse, kiír-e új pályázatot, de ez látszik a legvalószínűbbnek az amerikai gyakorlat szerint. A számvevőszék azt javasolja, hogy az amerikai légierő kezdjen új tárgyalásokat mindkét pályázóval. „Egyértelmű, hogy mindent előröl kell kezdeniük, de nagyon lehetséges, hogy megint az EADS fog nyerni” – véli Loren Thomson, a Lexington Intézet elemzője.

Az amerikai számvevőszék döntése újabb epizódja a több bonyodalommal lezajlott pályázatnak. A 35 milliárd dolláros szerződést ugyanis először a Boeing nyerte el, majd csalás miatt megsemmisítették a döntést, és az amerikai repülőgépgyártó két középvezetője börtönbüntetést is kapott.

A történelmi szerződése elvesztése ugyanakkor súlyos következményekkel járhat az első negyedévben újra nyereségessé vált EADS számára, amely a pályázat elnyerése érdekében megígérte, hogy az Alabama amerikai szövetségi államban lévő Mobile ipari parkban – ahol az Airbus a KC-45A részegységeit szerelné össze – az A330-as kereskedelmi teherszállító változatából is fog gyártani, mivel a helyet “hazai terepnek” tekintik az Európán kívüli ipari erőfeszítéseik számára.

paintair_seta.jpg

Korábbi anyagaink:
Az Airbus tankergép újabb sikere
Európai tankergép Amerikának

Címkék: katonai    külföld

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL