A légitársaságok árat emelnek, vagy takarékoskodnak

A folyamatosan dráguló nyersanyagárak miatt a hagyományos légitársaságok többsége már döntött a kerozin pótdíj emeléséről, a diszkont légitársaságok viszont inkább a csomagok után felszámított díjakat növelik, de a takarékossági intézkedéseket valamennyi társaság bevezetett.

A diszkont légitársaságok jellemzően a nehéz csomagokról próbálják anyagi ellenösztönzőkkel lebeszélni az utasokat a kerozinspórolás érdekében. A Magyarországra is közlekedő ír Ryanair – a legnagyobb európai diszkont társaság – például most már minden feladott csomagért 16 fontot (1 font = 306 forint) számol fel.

muzeum_hosszu.jpg

A Wizz Air diszkont légitársaság az alaptevékenység olcsóbbá tételére törekszik, ahhoz hogy új piacokat új utasokat nyerjenek meg egyre versenyképesebb árakat kell kínálni. Az alaptevékenységről leválasztott szolgáltatásokért, például a feladott poggyászok után az utasoknak díjat kell fizetniük. Ezzel a diszkont légitársaságok arra ösztönzik utasaikat, hogy minimális súlyú csomaggal szálljanak fel a repülőgépre. Ez nem csak az utazónak jelent megtakarítást, de a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően.

A Malév üzemanyag kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan 8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén. A többletkiadásokat fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság növelésével csökkentik. Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tették ki a kerozin költségek, az előző év hasonló időszakához képest mintegy 4 százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozin fogyasztását. A légitársaság európai útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozin pótdíjat számít fel.

A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.

Iparági elemzők szerint 2000 óta egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer dollárt.

A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idén, az év elején már 140 dollár felett járt.

Címkék: légitársaság    polgári

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL