Jelentés a londoni kényszerleszállásról

verrel_sor2.jpg
A vizsgálatot végző szervezet az AAIB frissítette jelentését a British Airways gép londoni esetével kapcsolatban. Amint arról korábban beszámoltunk, a British Airways London Heathrow repterére leszállni készülő Boeing 777-esén mindkét hajtómű teljesítménye közel az alapjáratnak megfelelő értékre esett vissza.

Sem az automatika, sem a pilóták a gázkarral nem tudták azt befolyásolni. A teljesítménycsökkenés után a pilótáknak épphogy sikerült a reptér területéig eljutni a repülőgéppel, amely végül a pálya előtt ért földet.


Highslide JS

A kényszerleszállt 777-es az eset előtt (forrás: Flickr.com)

A vizsgálatot végzők a pontos okokat még nem tudják, de az bizonyossá vált, hogy a hajtóművek teljesítménycsökkenését tüzelőanyag-ellátási probléma okozta. A szárnyban lévő tüzelőanyag tartályokból nem jutott elegendő kerozin a hajtóművekig. A nagy utasszállító repülőgépek tüzelőanyagának legnagyobb része a szárnyban lévő tartályokban van. Innen szivattyúk továbbítják azt a hajtóműben lévő szivattyúig, amely nagy nyomással végül a hajtómű belsejébe juttatja a kerozint.


Highslide JS

A tüzelőanyag elhelyezése a Boeing 777-esen

A kivizsgálók a hajtómű magasnyomású szivattyúján kavitáció nyomait találták. A kavitáció jelensége akkor lép fel, ha a folyadék nyomása olyan alacsonnyá válik, hogy gőzbuborékok képződnek benne. Ezek a kisnyomású buborékok visszatérve egy nagyobb nyomású térbe összeroppannak. Ez a nagy energiájú és jelenleg sem teljes mélységeiben feltárt jelenség
komoly károkat okozhat a szivattyúkban. A jelenség és az általa okozott roncsolás ismert a hajócsavarok méretezésénél is.


Highslide JS

A kavitáció és az általa okozott sérülések egy hajócsavaron (forrás: wikipedia)

A kavitáció okozta nyomok alapján valószínű, hogy a szárnytartályokból a hajtóművekhez érkező tüzelőanyag nyomása jóval kisebb volt a szükségesnél, így a hajtóművek nem jutottak elegendő mennyiséghez. Az AAIB eddigi vizsgálata alapján az már bizonyos, hogy a kerozinban nem volt nagy mennyiségű víz, minősége pedig minden kritériumnak megfelelt.

A vizsgálat eddigi adatai szerint a tüzelőanyag-ellátó rendszer és annak vezérlése is tökéletesen működött. Nem volt elektromágneses zavar, sem madárral való ütközés, sem jegesedés a hajtóműben. Mivel a nyomáscsökkenésre még nincs kézzelfogható magyarázat, a vizsgálat a továbbiakban ennek okait próbálja felderíteni.

uj_easyjet_4hosszu.jpg

A sorozat korábbi irásai:
1. Hogyan tanul a repülés a katasztrófákból?
2. Ütközés a földön
3. Csúcsforgalom a reptereken
4. Kényszerleszállás Londonban
5. Repülés kormányok nélkül
6. Gyerek a kormánynál
7. Végzetes kormánymozdulatok

Címkék: hirek    katasztrófák    külföld    polgári

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » A Concorde katasztrófa

    2008. július 16. @ 11:22

    […] sorozat korábbi irásai: 1. Jelentés a londoni kényszerleszállásról 2. Hogyan tanul a repülés a katasztrófákból? 3. Ütközés a földön 4. Csúcsforgalom a […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL