Égi örökmozgók

A közeljövőben valósággá válhat az a technológiai áttörés, amely évtizedekig csak a mérnökök álmaiban létezett. Egy olyan légi eszköz, amely folyamatosan a levegőben van, és alternatív energiaforrásra támaszkodik.

Az Aurora Flight Science cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy három éven belül egy különös, 150 méter szárny fesztávolságú napenergia által hajtott repülővel, megvalósítsa a több évig tartó repülés álmát. A készülő gép neve Odüsszeusz, amely az Amerikai Védelmi Minisztérium Védelmi Fejlesztési- és Kutatási Ügynöksége (Defense Advanced Research Projects Agency – DARPA) által fejlesztett Vulture program vetélytársa lesz.

Highslide JS

Odüsszeusz a levegőben

A görög mitológiai alakról elnevezett pilótanélküli repülőgéppel a fejlesztők az öt éves repülési időtartamot, 450 kg hasznos terhet, illetve „űrközeli” 21 000 és 30 000 méter közötti repülési magasságot kivánják elérni.

Az Odüsszuesz három részből áll, amelyek önállóan, egymástól függetlenül szállnak majd fel. Az egyenként 50 méter hosszú, 1350 kg tömegű napelem borítású modulok a levegőben kapcsolódnak össze, s a tervezők szándékai szerint egy-két év szolgálati idő után lecserélhetőek. A technológiai megoldásnak köszönhetően egyrészt könnyebbé válik a felszállás a kisebb légellenállás miatt, valamint a részegységek légi cseréjével folyamatosan biztosítható a repülőgép üzemeltetése is.

Highslide JS

Odüsszeusz a levegőben

A modulok dokkolási technikája az automata energiafeltöltő rendszerre épül. A paneleket egy-egy csuklóspánt elem köti össze, amelyeknek köszönhetően az Odüsseusz „Z” alakot képes repülés közben felvenni, ezáltal lehetővé téve, hogy maximálisan hasznosítsa a napenergiát. Este a nagyobb energia megtakarítás érdekében az Odüsszeusz szárnyai ismét kiegyenesednek.

A DARPA a Vulture-t javarészt katonai célokra fejleszti, mivel a szerintük képes lesz átvenni idővel a költségesebb műholdak feladatkörét, ezzel szemben az Auróra elsősorban a polgári tömegkommunikációs eszközök piacát akarja megszerezni. A program erősége, hogy alternatív, és egyben megújuló energiaforrásra épül, ráadásul az égi örökmozgókkal elkerülhetőek a jóval drágább rakétatechnológián alapuló eljárások is, amelyek a műholdak orbitális pályára állításához szükségesek.

Korábbi anyagunk:
A Kaszpi tenger szörnye és társai

A bejegyzés forrásai:
Flight International
Aurora Flight Sicences
Defense Advanced Research Projects Agency

Címkék: katonai    külföld

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Robotok az égen: X-47B UCAS

    2008. július 1. @ 11:55

    […] Korábbi anyagaink: Folynak az A400M tesztjei Repüléstörténeti gyűjtemény Washingtonban Mi-24 légifelvételek Berlinből Égi örökmozgók […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL