Reptér a belvárosban

delta3.jpg1998 júliusában véget ért egy korszak Hong Kong életében. Bezárt a világ talán leghíresebb nagy reptere, az egyik legnépszerűbb spotter paradicsom, a Kai Tak repülőtér. A helyiek számára egy állandó veszélyforrás, a pilótáknak pedig komoly kihívás volt ez a légikikötő.

Feladatát a bezárás napján átvette egy új, részben a tenger feltöltésével nyert földterületre épült korszerű repülőtér. Ez szomorú hír volt a fotósoknak és a város felett forduló óriásgépek látványát gyakran felhasználó filmkészítőknek, de a város lakóinak, a légitársaságoknak és a biztonságért aggódóknak komoly előrelépést jelentett.

Highslide JS

Kai Tak már építési területként az Airliners.net fotóján

A hét év alatt elkészült új repülőtér 20 milliárd dolláros beruházását szinte teljes mértékben fedezte a régi Kai Tak rendkívül értékes “belvárosi” telkeinek eladása.

A több, mint ezer négyzetkilométeren elterülő 6,5 millió lakosú város szívében 1925-től 73 éven keresztül működött ez a különleges repülőtér. A kezdetben repülőiskolának és a brit légierőnek otthont adó repülőtér 1928-ban kapott betonpályát. 1935-ben megépült az első irányítótorony és hangár is.

Az egyetlen pálya egy a Victoria-öbölbe nyúló földnyelven helyezkedett el, amelyet többször meghosszabbítottak az öböl irányában. Így egyik oldalról a tenger határolta, másik végében pedig a város és az azt körülvevő hegyek nehezítették a pilóták dolgát.

A leszállás egy különleges procedúra szerint történt. Az IGS (Instrument Guiding System) rendszer az ILS-hez hasonló módon vezeti a pilótát a siklópályán.

Highslide JS

A pályára történő ráfordulás a pilóták megközelítési térképén és az Airliners.net fotóin

A siklópálya vége itt azonban nem a pályaküszöb, hanem egy hegy. A feltűnő piros-fehér négyzetekkel megfestett jelölés a hegyoldalban – ahogy a képorozaton ez látható is a Boeing 747-es mögött – jelzi az egyenes végét. A siklópálya alatt elhelyezett “markert” hagyományos, ILS leszállások esetén a pálya küszöbtől való távolság jelzésére használják.

Van távoli , középső és a pálya küszöbét jelző marker. A marker feletti átrepülésre hangjelzés figyelmezteti a pilótákat. A pilóták az ILS megközelítéshez hasonlóan tartják a siklópályát, majd a középső marker feletti átrepüléskor 47 fokos jobb fordulót hajtanak végre. Ezt láthatjuk az alábbi videón is.

VIDEÓ – http://www.youtube.com/watch?v=bKqO6gdJIz8&feature=related

A középső marker elhagyása után a műszeres leszállító rendszert el is lehet – el is kell – felejteni, mert a siklópályát tovább követve az pontosan a hegyoldalnak vezet. A jobb forduló után már kevés idő van a helyesbítésre, vagy az itt egyébként gyakori oldalszél pontos korrekciójára.

Ennek a 200 méter körüli magasságban megkezdett és 50 méter körül befejezett jobb fordulónak egyszerűen muszáj jól sikerülnie, ellenkező esetben újabb kört és újabb megközelítést kell végrehajtani. Rosszabb esetben a mégis megkísérelt leszállás lesz “izgalmasabb” a kelleténél, amint azt a következő videón is láthatjuk.

VIDEÓ – http://www.youtube.com/watch?v=8pIVjKoUewc&feature=related

Az 1998-ban átadott új repülőtér a Hong Kong International Airport az egy pályás, kicsi Kai Tak-hoz képest sokszoros kapacitással és két pályával rendelkezik. Itt található jelenleg a világ legnagyobb repülőtérre települt áruraktára, amely évi 2,6 millió tonnás teherforgalmat kezelhet.

Highslide JS

Kai Tak utódja, a Chek Lap Kok (Hong Kong International Airport) az Airliners.net-en

A folyamatosan növekvő személyforgalom jelenleg évi 35-40 millió utas. Így a hong kongi repülőtér ma már nem egy szűkös, egypályás spotter paradicsomot jelent. Ma egy hatalmas, korszerű, gyorsvasúti kapcsolattal és szórakoztató központtal – saját golfpálya is van – rendelkező modern repülőteret találunk Hong Kongban.

paintair_seta.jpg

Címkék: külföld    polgári    repülőtér

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Reptér a világ tetején

    2010. május 17. @ 10:46

    […] anyagaink: Reptér a belvárosban – Hong Kong 1998-ban bezárt különleges reptere Videó a London City […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL