Termikek hátán vitorlázva

ludvig1.jpgFahegy, vasárnap, csodás idő, rángató szél. A hegy felől csörlőznek a vitorlázó gépek, a starthelyen ősz urak mellett egy ifjú hölgy, aki már pár hónapja pilóta, gépére vár. Ludvig Brigitta a Farkashegyi Repülőklubból.

„2005-ben repültem először, amikor egy barátom, aki ma már vadászpilóta növendék, kihozott a Farkashegyi repülőtérre. Az első repülésem során a hányinger kerülgetett, de legyőztem az élményt, jelentkeztem pilótának. Szerencsémre a barátom révén korábban kitaposott utat járhattam végig.

Az elméleti tanulás és vizsgák után a pilótanövendék életében az első vizsga lépcső 65 felszállás után következik, addig oktatóval gyakorolja szorgalmasan az iskolaköröket, fordulókat, behelyezkedéseket. Azt szokták viccesen mondani, hogy emellett gyakoroljunk otthon egy félbevágott seprűnyéllel úgy, hogy a WC ajtóra rajzoljuk fel a horizontot, ezt én inkább kihagytam. Viszont elvégezem a kötélszakadási, dugóhúzó gyakorlatokat, igy jutottam el a vizsgáig, ahol öt iskolakört kell egyedül repülni.

Highslide JS

Elsőre izgalmamban a csörlőzésben ötven méternél nem húztam eléggé hátra a botkormányt, így nem jutottam túl magasra, annyira dobogott a szivem, örültem, hogy túléltem. Ilyenkor azonnal javítani kell, ami sikerült is, az első iskolakörömet önállóan 2006 nyár elején repültem meg.

A következő lépcső a 10 perc egyedül repülés, ahol már egy termiket legalább meg kell lovagolni, hiszen ez a mi motorunk. A repülőtéren a földről látja az ember a helyeket, ahol csavarnak felfelé szűk fordulókkal a vitorlázógépek, de az oktatók a kiképzés során fentről is megmutatják, hogyan érhető el és ismerhető fel a termik, amely máshogy és máshol emel, délelőtt vagy délután, nyáron vagy ősszel.

Két hónap alatt sikerült a levegőben maradás kezdő módját elsajátítanom és túl voltam ezen a feladaton is.

A következő lépcső, amikor már nem elég egy termik befogása, hanem még mindig a repülőtér környékén tanuljuk a termikről termikre vándorlást. Itt különböző egyre növekvő időket, fél órát, egy órát, három órát kell oktatóval és egyedül a növendéknek a levegőben maradnia. A három órás repülésem egyedül 2007 nyár elején olyan jól sikerült, hogy az idő eltelte után úgy parancsoltak le, én még maradtam volna.

ludvig5.jpgludvig4.jpgludvig3.jpg
Életképek Farkashegyen, kattintson!

Három óra után jön az öt óra, azt már Ka-8 együléses tipussal teljesitettem. De közben levizsgáztam a repülőgéppel való vontatásból is. Az sokkal szabadabb, míg csörlővel 200 – 450 méter magasról lehet elindulni, addig géppel 500 vagy 1000 méterről és a gép odavihet a termik közelébe.

2007 nyár végére az öt órás feladatot is teljesítettem, ami még mindig a repülőtér környékén folyik. Utolsó feladat a legalább 50 kilométer hosszú távrepülés, ami előtt legalább ezer méter magasra kell önállóan termikelni, amit szintén itt a repülőtér környékén teljesitettem.

A távrepülésre a földön készülünk fel, térképet rajzolunk a jól látható pontokkal, mert a levegőből minden csak egy paca. bár jól felismerhető például a Velecei tó, vagy az autópályák. Különösen veszélyesek a távvezetékek, mert azokat fentről nem lehet látni, csak az oszlopok elhelyezkedéséből valószinüsithetőek. Másrészt még soha nem szálltam le a repülőtéren kívül sehova, arra is csak elméletben képeztek, mit keressek, ősszel legjobbak a tarlók.

Alapos tervezés után egy szép őszi napon csörlésből Úrhida felé indultam, majd egy másik társammal együtt repültem Fehérvár irányába, az autópálya volt a biztos pont a navigálásban. Mikor lerepültem az ötven kilométeres távot Székesfehérvár után, kerestem a leszállóhelyet, majd életemben először kukoricatarlóra szálltam. Utána már csak vártam a fiukat, akik autóval jöttek utánam a gépért, melyet szétszedve hazavittünk.

Highslide JS

A pilótaengedélyemhez még hátra volt egy szóbeli vizsga Ferihegyen és egy repülés hatósági pilótával itt nálunk, Farkashegyen. Két év alatt szinte minden hétvégi ittléttel sikerült elérnem, hogy vitorlázó repülő pilóta legyek, ma már el sem tudnám az életemet másképp képzelni, mint középpontjában a repüléssel. És a jővőben várnak rám a száz, többszáz és ezer, többezer klilométeres távok.

Kérdezted, hogy mindez mennyibe került. Nagyságrendileg két év alatt hét-nyolcszázezer forintba, de csak azért ennyibe, mert a klub keretében végeztem el a feladatokat.”

Korábbi anyagunk:
Lady Aviator
Sziveszter Fahegyen

Ajánlott link:
Farkashegyi Repülőklub

Címkék: hölgypilóták    vitorlázók

4 hozzászólás

  1. Repülni jó » Pünkösd a gyúrói repülőtéren

    2008. május 17. @ 09:45

    […] Korábbi anyagaink: Sziveszter Fahegyen Termikek hátán vitorlázva […]

  2. Repülni jó » Apa - fia pilóta vetélkedő

    2008. június 3. @ 21:32

    […] Korábbi anyagok: Műrepülés kétféleképpen Termikek hátán vitorlázva […]

  3. Repülni jó » Vendégvideó: Vitorlázó oktatás a kabinból

    2008. július 6. @ 08:46

    […] korábbi anyagunkat ajánljuk a vitorlázás témakörében: Termikek hátán vitorlázva Műrepülés kétféleképpen Apa-fia pilóta vetélkedő Pozitiv élmények – RF […]

  4. Repülni jó » Elhunyt az első ausztrál női pilóta

    2009. január 14. @ 11:22

    […] anyagaink a hölgypilótákról: Lány teherszárnyakkal Termikek hátán vitorlázva Lady […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL