Vízről sugárhajtással felszállva

A világ vízről fel- és leszállni képes repülői közül csak egy sugárhajtóműves létezik. Illetve az az egy rögtön kettő, mert a jelenleg a Szuhoj Konszernhez tartozó Yury Gagarinról elnevezett Komsomolsk-on-Amur Aircraft Production Association (JSC), ismertebb nevén KnAAPO, két típust alkotott meg: az A-40 (A-42) Albatrosz (NATO kódja: Mermaid) katonai és a Be-200 polgári tűzoltó repülőgépet.



A-40 Albatrosz, a katonai változat

Az Albatroszt még a Szovjetunió katonai céljaira fejlesztették ki a kilencvenes években, elsősorban tengeralattjárók elleni harcra. A tengeralattjárók közül is főleg a ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjárók (SSBN osztály) megsemmisítésére. A Szovjetunió szétesésével ez a típus sem kerülhette el sorsát: pénzhiány miatt nem rendszeresítették.

Highslide JS

Kategóriájában az A-40-es 126 világrekordot állított fel. Például az emelkedési sebességben 10 tonna terheléssel 3000 méterre, vagy az ugyanezen súllyal történő folyamatos repülés magassági rekordját – 13 000 métert. A 86 tonna összsúlyú, 10 tonna hasznos terhelésű, 42 méter szárnyfesztávolságú repülőgépbe felül elhelyezett hajtóművek 15 tonna tolóerőt adnak le.

Rendkívül jók nem csak a hidrodinamikai, hanem az aerodinamikai tulajdonságai is. Az 5500 km hatótávolság már ennek a típusnak az esetében is elméleti, mivel rendelkezik légi-utántöltő berendezéssel is. Az akkori orosz stratégák eléggé érdekes harceljárást dolgoztak ki egyébként az Albatrosz számára.

A ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjárók elleni tevékenységet még azok gyülekezési, vagy megindulási körzetében kezdte volna meg, mégpedig úgy, hogy a közelbe repült és a vízre leszállva, hajtóműveit kikapcsolva passzív felderítő eszközeivel elvégezhette a felderítést, a lehetséges összes adat és információ begyűjtését.

a42_1.jpga42_2.jpga42_3.jpg
Kattintson a képekre a nagyitáshoz!

Ha a tengeralattjáró megindult volna, a nagy madár felszállt volna a vízről és követi, ha az a tengerben megállt volna, vagy a fenék közelében megpihent volna, akkor az Albatrosz is ezt tette volna. Mivel az A-40 csak tengeralattjáró-vadász volt, kibővített feladatkörrel megépült az A-42, amely már nem csak a felfedezett tengeralattjárók megsemmisítésére, hanem azok felderítésére, megjelölésére, követésére is képes, hanem kutató-mentő feladatkörre optimalizálták. A gép a kutatás-mentéshez szükséges személyzetet, valamint valamennyi eszközt képes magával vinni 1500 km távolságra.

Két méteres hullámmagasságig alkalmazható, a gép belső tere ilyenkor repülő kórházzá alakítható át. A szárnytőbe behúzható futók segítségével egyébként „szárazon” is képes üzemelni. A korábban ismertetettek miatt a gépnek csak egy bemutató példánya létezik. Az A-40 modifikációjaként megépült még egy Be-44-es is, amely alapadataiban megegyezik az Albatrosszal, 3 fős személyzettel 10 tonna terhet, vagy 100 utast képes szállítani, a felszálláshoz 700-900 méter hosszú vízfelületre van szüksége.

Be-200, a polgári változat

A „csak” 36 tonna összsúlyú Be-200 elnevezésű „kistestvér” az ismertebb típus. Részt vett már tűzoltásban szinte minden kontinensen.

be200_1.jpgbe200_2.jpgbe200_3.jpg
Kattintson a képekre a nagyitáshoz!

Az A-40 alapjain létrehozott „mindenes” kb. 22 millió dollárba kerül, 6 tonna vizet képes felvenni a tűz közelében és azt 600 km/h sebességgel szállítani 1500 km-es hatósugárral. 6 darabot rendelt az orosz különleges helyzetek minisztériuma, elsősorban a tundrák és a tajga védelmére, tűzoltó és kutató-mentő feladatok ellátására szánják.

Korábbi anyagaink a vizirepülésről:
Twin Otter feltámadása
A vizirepülés aranykora
Úszótalpas repülőgépek a Dunán

Ajánlott link:
Remek további képeket nézhetünk az ismertetett típusokról itt, amely lap a bejegyzésbe kitett kisképek forrása is.

Címkék: katonai    külföld    vízirepülés

6 hozzászólás

  1. Repülni jó » Késik az új orosz regionális jet szállítása

    2008. március 26. @ 12:08

    […] repülőgépes anyagaink: Vizről sugárhajtással felszállva Utasszállitás ötszörös hangsebességgel A mutáns […]

  2. Repülni jó » Európai tankergép Amerikának

    2008. április 2. @ 08:32

    […] Korábbi bejegyzéseink: C-130 Herculessel Irakban Vízről sugárhajtással felszállva […]

  3. Repülni jó » Benzinkút a levegőben

    2008. április 21. @ 09:30

    […] Korábbi anyagunk: Vizről sugárhajtással felszállva […]

  4. Repülni jó » Kaszpi-tenger szörnye és társai

    2008. május 9. @ 22:11

    […] Korábbi anyagunk: Vizről sugárhajtással felszállva […]

  5. Repülni jó » Kétfedelű a sufniból

    2008. július 14. @ 11:56

    […] Korábbi anyagaink: Katapultálás vadászbombázóból Vizről sugárhajtással felszállva […]

  6. Vízirepülés » Vízigépek a szárazföldön - MAKS 2009

    2009. augusztus 31. @ 19:47

    […] Többnyire már ismert modellekkel találkoztunk. Felső képen a Beriev 200 tüzoltó repülőgép és alatta katonai szűlőének, testvérének makettje, az Albatrosz A 42. […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL