Új terminállal bővült a londoni Heathrow repülőtér

II. Erzsébet királynő személyesen avatta fel március 14-én, pénteken a londoni Heathrow repülőtér gigantikus és fényűző új – T5-ös – terminálját, amelynek átadásával befejeződött a világ legnagyobb forgalmú légikikötője korszerűsítésének első szakasza.

A királynő dicsérte az évi mintegy harmincmillió utas áteresztésére képes terminál környezetbarát megoldásait, s személyes jelenlétével is demonstrálni kívánta, hogy milyen nagy fontosságot tulajdonítanak Nagy-Britanniában a beruházásnak, amelytől azt várják, hogy segít megváltoztatni a Heathrow-ról, mint lepusztulóban lévő repülőtérről kialakult képet.


A királynő megnyitja az új terminált,
a videóban gyorsitva mutatják be az épitkezést

A T5 építése a szigetország történetének leghosszabb, 46 hónapig nyúló közmeghallgatása után, 2001-ben kezdődött. Először az archeológusok szállták meg a környéket, 100 hektárt ástak fel és összesen 80 ezer leletet mentettek meg a szupermodern repülőgépek elől, köztük például egy kétezer éves favödröt és egy i. e. 3000 körül készült kőbaltát. A régészek után érkező építőmunkások 9 millió köbméter földet mozgattak meg, két folyót eltereltek, kifúrtak 13 kilométernyi alagutat és felhúzták Nagy-Britannia legnagyobb önmagában álló épületét, a T5-öt.

A 30 ezer négyzetméternyi üvegfelülettel borított, ötszintes épület területe emeletenként 10 futballpálya nagyságú, összesen pedig 365 ezer négyzetméter, és két metróvonal, illetve egy új autópálya-szakasz köti össze a várossal.
Az építkezés és a berendezés a legmodernebb utaskiszolgáló és csomagkezelő berendezésekkel 4,3 milliárd font (1440 milliárd forint) befektetést igényelt a két beruházó magáncég, a repülőteret üzemeltető British Airport Authority (BAA) és a BA részéről.

Highslide JS

További képek a T5 terminál oldaláról.

A terminált a BA használja majd. A légitársaság statisztikája alapján jelenleg ezer csomag közül 23 elkeveredik, a T5 újgenerációs poggyászkezelő rendszerének köszönhetően viszont ez a szám 15 körülire csökken, a bejelentkezésre pedig egyáltalán nem lesz panasz, mert a leghosszabb sor is csak két emberből áll majd és az egész procedúra 10 percet vesz igénybe a biztonsági ellenőrzéssel és az útlevélkezeléssel együtt – ígérik a szakértők.

Ezután érkeznek az utasok a gigantikus váróterembe, ahol 18 500 ezer négyzetméteren 150 üzlet – köztük 25 vendéglő, kávézó és pub – közül válogathatnak. A BA kiemelt ügyfelei, az első osztály utasai és az Executive Club különböző hűségkártyákkal felszerelt tagjai a Galleries Lounge-ban tölthetik az időt. Ez a világ legnagyobb és legdrágább reptéri luxusvárója, 60 millió fontba került és egyszerre 2500 utast képes kiszolgálni. Van benne például mozi és “főzőszínház” – a Chef’s Theatre -, ahol a vendég üvegfalon keresztül nézheti, hogyan dolgoznak a szakácsok.


Virtuális séta az új terminálon

A T5 utaskiszolgáló kapacitása évi 35 millió utas, de a hatalmas épület átadása nem jelenti azt, hogy a repülőtér kapacitása is bővül, azaz hogy több gép indulhat vagy fogadhat Heathrow, és erre valószínűleg 2020-ig nem is lesz lehetőség.

A T5 átadása így csak az első szakasz végét jelenti Heathrow korszerűsítésében. Már épül a terminál B-szárnya és 2010-re el is készül, a kettes terminált pedig lebontják és 2012-re egy újat építenek a helyén. Az átalakítás a tervek szerint 2020-ig tart: akkorra fejezik be a 2500 méter hosszú harmadik kifutópályát és a hatodik terminált.

Korábbi anyagunk:
Lady Aviator
Utasszállitás ötszörös hangsebességgel

Ajánlott link:
Heathrow Repülőtér

Címkék: külföld    polgári    repülőtér

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » British Airways rekord nyeresége

    2008. május 16. @ 15:30

    […] Korábbi anyagunk: Új terminállal bővült a londoni Heathrow repülőtér […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL