Koszovó – első rész

helyeksorozat.jpg
Aki csak az átlagosnál is érdeklődőbb egy kicsit és a földtől elszakadva – azon túl, hogy „csak” gyönyörködik a tájban és élvezi a repülést – csak egy kicsit figyelmesebben szemlélődik, rengeteg érdekességet fedezhet fel. Főleg, ha nemrég-volt pusztítás nyomait viseli keservvel az alattunk elterülő táj.

Szerencsére hazánkhoz közel egyre ritkábban találkozhatunk ilyen helyekkel. De a hadszíntér – vagy az annak tartott terület – fölött utasként is más élményt jelent repülni – főleg, ha a repüléstörténelem egy legendás darabkájával, vagyis egy UH-1 (még pontosabban: CUH-1N, merthogy kanadai volt a lelkem) Iroquois (Huey) „hátán” repülhet az ember. Főleg, ha az a hely Koszovó. Pontosabban csak volt, mert ez egy régi, az ezredfordulón megesett történet.


Highslide JS

Mielőtt elemelkedne velünk a gép, nézzük, hogy hogyan és miért kerültünk oda. Magyarország 1999. március 12.–i NATO–csatlakozása után elsőként hadműveleti területen a Koszovóba vezényelt Magyar Honvédség Őr és Biztosító Kontingens hajtott végre katonai feladatot.

A friss NATO-tag Magyarország nagyon értékes tapasztalatokat szerzett a KFOR küldetés során, ugyanakkor – elsősorban közös történelmünk okán – nagyfokú érzékenységre volt és van szüksége a misszióról nyilatkozó politikai vezetőnek és a helyszínen szolgálatban lévő katonának egyaránt. A küldetés ma is tart, jelenlétünk az elmúlt években erősödött a több népcsoport által is nemzeti bölcsőnek tartott Rigómezőt is magába foglaló térségben.

Highslide JS

A koszovói konfliktust megelőző, ahhoz közvetlenül kapcsolódó események között időrendben az első volt, hogy az 1974-ben Jugoszlávia által a koszovói régió számára biztosított autonóm státuszt 1989-ben Slobodan Milosevic eltörölte. Válaszként két évvel azután a koszovói albánok megalakították a koszovói árnyékkormányt Ibrahim Rugova vezetésével.

1996-ban az etnikai feszültség növekedése azután magával hozta egy szabadcsapatokból szervezett önálló haderő, az UCK (Koszovói Felszabadítási Hadsereg) létrejöttét. A térségben egyre erősödtek az elszakadási törekvések, ezért az EBESZ megfigyelőket küldött a régióba az emberiségi jogok biztosításának szavatolására. A Jugoszláv vezetés politikája távozásra kényszerítette a megfigyelőket, ezzel párhuzamosan a Jugoszláv hadsereg megkezdte Koszovóban az albán nemzetiségű lakosság elüldözését és kirablását.

Válaszul a NATO 1999. március 24-én elindította légi kampányát, amelynek keretében főleg a Jugoszláv hadsereget kiszolgáló infrastruktúra megsemmisítését tűzték ki célul. A 78 napos bombázások lezárását hosszantartó, kemény tárgyalások után a Jugoszláv Hadsereg és a NATO képviselői által aláírt, csapat kivonásról szóló szerződés aláírása hozta meg. A katonai–technikai egyezménynek (MTA – Military Technical Agreement) megfelelően az ARRC (Allied Rapid Reaction Corps – Szövetséges Gyorsreagálású Hadtest) 1999. június 12.–én bevonult a tartományba a béketeremtő és békefenntartó hadművelet (Operation Joint Guardian) végrehajtásának megkezdésére.

Nincs még vége, lapozzon!

Előző részek:
1. Repülni jó helyek a világon – a Szahara
2. Sidi Ali Bir Lahlouban

Címkék: helikopter    katonai    külföld    sorozat

5 hozzászólás

  1. Repülni jó » Koszovó - második rész

    2008. március 14. @ 16:25

    […] úr korábbi irásai: Koszovó – első rész Sidi Ali Bir Lahlouban Repülni Jó helyek a világon – a […]

  2. Repülni jó » C-130 Herculessel Irakban

    2008. március 31. @ 11:31

    […] úr korábbi irásai: Koszovó – első rész Sidi Ali Bir Lahlouban Repülni Jó helyek a világon – a […]

  3. Repülni jó » Irak 2 – Helikopterrel Babilonba

    2008. április 11. @ 15:31

    […] úr korábbi irásai: C-130 Herculessel Irakban Koszovó – második rész Koszovó – első rész Sidi Ali Bir Lahlouban Repülni Jó helyek a világon – a […]

  4. Repülni jó » Irak 3 - Ancsával oda-vissza

    2008. május 11. @ 10:56

    […] irásai: Irak 2 – Helikopterrel Babilonba C-130 Herculessel Irakban Koszovó – második rész Koszovó – első rész Sidi Ali Bir Lahlouban Repülni Jó helyek a világon – a […]

  5. Repülni jó » Alagút a reményhez

    2008. május 29. @ 13:50

    […] Korábbi anyagok: Koszovó – második rész Koszovó – első rész […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL