Junkers és Koroljov

Egyiküknek köszönhetjük a teljesen fémépítésű repülőgépet, a másikuk nélkül pedig nem jutott volna fel az ember a világűrbe.

junkers_es_koroljov.jpg

Junkers és Koroljov

Száz évvel ezelőtt a repülőgép feltalálói fiatal, gyakorlati emberek és pilóták voltak, maguk építették és vezették a gépeiket, melyek szerkezete könnyű anyagokból, fából, vászonból, huzalokból állt.

A motoros repülés történetének tizedik évében előállt egy gázkazán gyártásban sikeres egyetemi fizika professzor a teljesen fémépítésű monoplán tervével. Mint a gázok áramlásának kiváló tudósa, kikisérletezte és kiszámította, hogy a repüléshez szükséges felhajtóerő csak sebesség és szárnyprofil kérdése. Tiszteletlenül szólva, ha ebből a kettőből a szükséges mennyiség és minőség biztosítható, akkor teljesen mindegy a repülőgép súlya, az felemelkedik.

Sajnos, a professzor ekkor már majdnem hatvan éves volt és nem tudott repülőgépet vezetni. Aki meg pilóta volt, az nem akart öngyilkos lenni, mert akkori pilótakörökben képtelenségnek tartották a teljesen fémépitésű repülőgép repülését.

De a professzor szerencséjére közbeszólt a háború. A német vezérkar felkarolta a teljesen fémépitésű repülőgép tervét, és megparancsolta a katona pilótának, hogy emelkedjen fel a prototípussal, aki azt, láss csodát, sikeresen végrehajtotta.

junkers1.jpg

Egy kép a történelmi gépről, a Junkers 1-ről

A világ légiközlekedése ma is ezen az elven működik, a 600 tonnánál nagyobb tömeg is vígan a levegőbe emelkedik, ahogy azt megcsodálhattuk az AN 225 óriásgép budapesti vizitje kapcsán.

Koroljov meg abban hitt, hogy a rakétaelv nemcsak az ember elpusztitásának eszköze, hanem belépő a világűrbe is. Katonai főkonstruktőrként megalkotta az interkontinentális ballisztikus rakétát, melyet megrendelésre tervezett és a szovjet politikai vezetők elégedettek voltak vele. Közben tudta, hogy a koncepción keveset kell faragnia, és csak egy ugrás a kozmosz, de Sztálin alatt hogy jött volna elő vele, ő a mérnök, aki alig élte túl a Gulagot.

De szerencséje volt, mert néhány éven belül az új politikai vezető, Hruscsov vizióiban erősebb lett az Amerikát túlszárnyalni, mint csak simán utolérni politikai törekvés. S ha egyszer két ukrán, a pártfőtitkár és a főkonstruktőr összehajol, megint tiszteletlenül szólva, annak Lajka kutya és Gagarin űrrepülése lesz a vége.

koroljov.jpg
De Koroljovnak mégsem volt igazán szerencséje. Belehalt egy banális mindennapos mütétbe, mielőtt embert küldhetett volna a Holdra vagy még távolabbra. De nemcsak ez az emlékmű maradt róla, hanem konstruktőri tevékenysége alatt hétpecsétes titokként kezelt neve a világ emlékezetében összeforrt a emberi élet földi szinterének világűrbe való kiterjesztésével.

Junkers és Koroljov közös képe nyitánya egy olyan sorozatnak, amely a következő hetekben a repülés nagy neveit próbálja több konkrétummal közelhozni a ma emberéhez. Úgy, ahogy a régi rómaiak szerint a történelem az élet tanitómestere…

Ajánlott linkek:
Hugo Junkers
Szergej Pavlovics Koroljov

Címkék: arcképek    történelem

6 hozzászólás

  1. Repülni jó » Aviatrix

    2008. március 8. @ 15:42

    […] Korábbi anyagunk: Junkers és Koroljov […]

  2. Repülni jó » Leonardo replika

    2008. május 2. @ 00:28

    […] Korábbi anyagunk: Junkers és Koroljov […]

  3. Repülni jó » 130 éve született Curtiss

    2008. május 22. @ 11:37

    […] anyagok: Junkers és Koroljov Lady […]

  4. Repülni jó » 75 éve született Jurij Gagarin

    2009. március 9. @ 12:07

    […] anyagaink: 40 éve halt meg Gagarin Junkers és Koroljov X díj: Vérdíj a […]

  5. Repülni jó » Blériot száz éve repülte át a csatornát

    2009. július 30. @ 11:18

    […] anyagaink: Junkers és Koroljov Lady […]

  6. Repülni jó » Gagarin ma 50 éve járt az űrbenJunkers és Koroljov

    2011. április 12. @ 18:48

    […] anyagaink: Junkers és Koroljov 75 éve született Jurij Gagarin 40 éve halt meg […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL