Szilveszter Fahegyen

Szép hagyomány, mikor a pilóták és közönségük szilveszterkor a saját repülőterükön összegyűlnek, és ahogy az idő engedi, repüléssel vagy az arról szóló történetekkel búcsúztatják az óévet. Szilveszter napján a sűrű köd, szakadó hó ellenére a farkashegyi repülőtér mégis népes és a leleményes pilóták dacolnak az idővel, repülnek egy sárga repülőgép modellel, ahogy a képen látható.

fahegy411.jpg
A repülőtéren, amely már a Budakeszi önkormányzat tulajdona, de Demján Sándort is emlegetik sűrűen a szomszédságban tervezett lakópark okán, két különböző típusú repülőklub tagjai ünnepelnek, ahol összefonódik a múlt a jövővel.

Az egyik klub még az MHSZ időkből eredezteti magát, az akkori szocialista nagyvállalat, a Csepel Művek repülőklubja volt. Majd a kilencvenes években a Művek elkopott a névből, mára pedig már Farkashegyi Repülőklub névre váltottak. Kár, hogy ez az új név a neten még nem köszön vissza.

A beszélgetésekben az idei év hatalmas fegyvertényének tartják, hogy az ő javaslatukra a sportrepülő társadalom összezárt és megakadályozta, hogy a reporvosi díjat civileknek megfizethetetlen magasságokba emeljék. Ugyanakkor még mindig az államra mutogatnak, talán jogosan, hiszen az állami gondoskodás hiányában lassan elmaradnak a fiatalok, akik a diszkó és a drog helyett pedig itt közösségre lelhetnének.

A megélhetési költségek drasztikus növekedése miatt a klub tagjai keveset repülnek, hallottunk 12 óra vitorlázó repülést egy évben, de a 80 óra már csúcs volt. Sokszor nem tudják az érdeklődés hiánya miatt az összes gépet kivinni felszálláshoz. A hangulatot jól jellemzi az alábbi kép, megállt az az óra, amellyel annak idején igazolták a távolsági vitorlázó repülések idejét.
fahegy401.jpg

A másik klub, akik talán a bájos ausztrál sorozatra hajazva a Kék Ég nevet választották, nem az MHSZ-től örökölt, hanem saját maguk által vásárolt gépekkel működik, ahol az idők során a motoros szakosztály kivált a vitorlázó repülőktől. Ausztriába és az Adriára repülnek szorgosan, és rally versenyek állandó résztvevői. Mivel kevesebben ünnepeltek, ezért kérésünkre bérelt hangáruk és saját repülőgépeik előtt összeálltak egy csoportképre.

fahegy421.jpg

Még néhány rákattintással kinagyítható kép.
fahegy44.jpgfahegy43.jpgfahegy45.jpgfahegy46.jpgfahegy47.jpgfahegy48.jpgfahegy49.jpg

……………………………………………………..
Míg a két repülőklub önfeledten búcsúztatja az óévet, addig a RepülniJÓ pedig minden érdeklődőnek bejelenti, hogy 2007 szilveszter napján kezdi meg nyilvános repülését.

Boldog újévet és a szájtunkra való rendszeres visszatérést kívánunk minden mai és leendő repülésbarátnak.

Címkék: repülőtér    sport

8 hozzászólás

  1. Büki Péter

    2008. január 5. @ 19:10

    Sokszor szilvesztereztem és repültem is (amikor lehetett, mindig) a Farkashegyi repülőtéren december 31-én. Mivel idén nem volt repülés tervezve, otthon szilvesztereztem. Ezért érdeklődéssel olvastam a beszámolót, amely egy nagy pontatlanságot árult el. Ugyanis két repülőklubról tudósít sportbarátunk (nem valószínű, hogy repülő társunk is). Márpedig, aki Farkashegyen repül akárcsak kezdőként is, tudhatja, hogy van egy harmadik repülőklub, a MÁV RESE, amely a második legrégibb sportrepülő egyesület. 1929-ben kezdődött a története, 1930 óta működik hivatalosan és töretlenül. Magyarország egyik legnagyobb multú, legpatinásabb repülő klubjának számít. A szerző erről ugyancsak megfeledkezett. Az a hangár, amelyben a fiatal Kék Égbolt klub tartja a gépeit, tudomásom szerint eredetileg szintén a MÁV klubbé. A Csepel Aero Klub szintén nagyon régi egyedület, de fiatalabb. Ha jól tudom, 1961 óta vannak Farkashegyen. Tehát az igazság: 3 repülőklub van (volt már öt is) jelenleg Farkashegyen. Legfeljebb a MÁV-osok nem mentek ki aznap, hanem néhány nappal korábban a Rákóczi úti klubhelyiségükben ünnepeltek.

    Az viszont igaz, hogy a nyári napsütésben sem felhőtlen a repülőtér, ezzel együtt a klubok jövője. Sajnos, nem mindenkinek fontos a sportrepülés. Ha magas épületekkel körbeépítik a repteret (hasonlóan a budaörsihez), egy idő után lehetetlenné teszik a működését. Az is lehet, hogy egykor golf, vagy teinsz pálya, lakópark lesz a helyén. Ami néhány embernek nagy hasznot hoz, a sportrepülők pedig kezdjenek el modellezni. Elég, ha megemlítem a szegedi sportrepülők kitúrását. Szükség volt a rendszerváltásra, de nem ilyen rendszerre, és nem arra, hogy a fürdővizzel együtt a gyerket is kiöntsék. Egyszer még eljöhet az idő, amikor már nem a kommunistákat (akik között nagyon sok volt a jóhiszemű balek) fogják sokan szidni, szapulni, hanem azokat, akik nagyrészt a nép által, sok esetben társadalmi munkával (aminek eredményét Farkashegyen is láthajuk) összehozott értékeket bagóért megkaparintották és kisajátították, miközben az ország lakosainak többsége alatt megsüllyedt a talaj. Ezért is tartom fontosnak: ha valaki ír valamit, ne csak a felszínt nézze, hanem igyekezzen legalább még egy plusz kérdést is feltenni, hogy többet láttasson a valóságból.

  2. Balogh Eliza

    2008. február 5. @ 21:55

    Mindenben egyetértek Büki Péter írásában közöltekkel.
    A szerzőt nem régóta ismerem, de tudom, hogy nagyon tapasztalt sportrepülő, gyémántkoszorús (F-vizsgás) vitorlázórepülő oktató, 1984 nyarától repül a Farkashegyi repülőtéren (előtte más repülőtereken repült 1959 óta).
    Annyit pedig én is tudok, hogy legalább három repülőklub működik Budakeszi mellett.

  3. Farkas Péter

    2008. február 12. @ 22:36

    Üdv!

    “Ugyanakkor még mindig az államra mutogatnak, talán jogosan, hiszen az állami gondoskodás hiányában lassan elmaradnak a fiatalok, akik a diszkó és a drog helyett pedig itt közösségre lelhetnének.”
    “Sokszor nem tudják az érdeklődés hiánya miatt az összes gépet kivinni felszálláshoz.”

    Erről a következő a véleményem. Tavaly voltam a félegyházi reptéren haverral, hogy hátha lehetne repülni egyet Góbéval. Erre fel olyan ellenséges fogadtatásban volt részünk, hogy majd elzavartak. Így ne csodálkozzanak, hogy nincs érdeklődő. Nem általánosítok, de mégis elszomorító volt számomra.

    Egy nem diszkózó és drogozó fiatal, akit nagyon érdekel a repülés.

  4. Repülni jó » Termikek hátán vitorlázva

    2008. április 17. @ 10:33

    […] Korábbi anyagunk: Lady Aviator Sziveszter Fahegyen […]

  5. Repülni jó » Pünkösd a gyúrói repülőtéren

    2008. május 13. @ 00:02

    […] anyagaink: Sziveszter Fahegyen Termikek hátán […]

  6. Szilas Miklós

    2008. augusztus 3. @ 06:08

    Kedves Péter, akkor rossz helyre mentél!

    Én ugyanígy egy barátommal voltam – tegnap – Farkashegyen kibicelni, és épp csak szóba álltunk Gyula bácsival a reptér kapujában, 10 perc múlva már a hátam mögött ült az öreg, és csőröltünk felfelé a Góbéval.

    Utasrepültetéssel mindenki jól jár – neked az élmény, a pilótának egy kör repülés, a klubnak meg pár forint jut. Meg aztán még a végén ott maradsz kiképzésre, vagy visszamész még repülni.

    Nekünk körbenézni se volt időnk, hogy hány klub repül Fahegyen. 😉

  7. Repülni jó » Hófüst és dugóhúzók Fahegyen

    2010. december 23. @ 16:04

    […] anyagaink: Szilveszter Fahegyen A világbajnok és a […]

  8. Büki Péter

    2014. augusztus 13. @ 01:36

    Azon a szilveszteri repülésen még én is ott voltam, mint a MÁV REK tagja, oktatója. Ha nem tévedek, még a fotón is rajta vagyok.
    Akkor valóban három klub (korábban talán négy is volt egyszerre) működött, de a MÁV REK és a Csepel REK volt a két hagyományos.
    A farkashegyi reptéren mindig szívesen láttuk az érdeklődőket. Amint egy sor más reptéren is. A dunaújvárosin (Kisapostagnál) pedig most is szeretettel várjuk az érdekődőket.
    Ami a kiskunfélegyháziakat illeti, ott is voltam két versenyen, illetve többször látogatóban. Mint vendég mindig jól éreztem magam. Igaz, a későbbiekben megváltozott az ottani vezetés, vele pedig a légkör is – nem előnyére! Az eredmény: úgy tudom, már jó ideje bezárt a repülőtér, ott már meghalt a sportrepülés. Sajnos!

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL