A vízirepülés aranykora

A két világháború közötti időszakban az óriásgépek nem a betonról szálltak fel, hanem a szükséges korlátlan hosszúságú nekifutást biztosító vízből emelkedtek el. Az óceánok két partja közötti repülésben a léghajókat kellett legyőzniük. Néhány gigant egy kitűnő francia író alábbi kötetéből.

stefanie.jpg

stefanie2.jpg
DORNIER DO-X

A repülés fejlődését könnyű lemérni azon a tényen, hogy a DO-X, mint korának legnagyobb gépe 1929-ben egyszer 40 percig 169 utast szállított, ma ezek a teljesítményű gépek – Boeing-ek és Airbus-szok – a repülés igáslovai.

Lenyűgöző méretei miatt, amit leginkább a könyv címlapján csodálhatunk meg, sok évnek kellett eltelnie, mire felemelkedett a víz színéről. Pedig a Dornier testvérek nemcsak konstruktőrök, hanem berepülő pilóták is voltak. Claudius Dornier kedvenc motor elhelyezési elve az elől húz, hátul tol egybeépített két légcsavaros konstrukció, itt ebből hat darabot helyeztek el egymás mellett a szárny tetején. A 12 motor darabonként 525 lóerőt adott le.

A szuperluxus változat, amely akkor a Zeppelin léghajóval versenyzett, 66 utast szállított kabinos elrendezésben, és a harmincas évek elején Amerikában, Manhattan felhőkarcolói felett is megcsodálhatták.

stefanie3.jpg
SHORT S-23

A gép méltóan a lassan elfogyó angol világbirodalomhoz a Földközi tenger medencéjében teljesített járatokat. Kétszintű belső fedélzetén 24 utas és majd négy tonna csomag és áru fért el, kétszáz kilométer feletti sebességgel repült óránként. A gép egyik leghosszabb útját 1937-ben a brit Southampton és az egyiptomi Alexandria közötti 2217 mérföld hosszúságú távon repülte le 11 óra 15 perc alatt.

stefanie4.jpg
SIKORSKY S-40

Igor Sikorsky, az orosz származású amerikai konstruktőr, akit inkább helikoptereiről ismerünk, a Pan American légitársaság megrendelésére alkotta meg a fenti gépet. Ez volt az első Clipper, utalva arra a hagyományra, hogy ki milyen gyorsan szeli át az óceánt. Általában 40 utast repített szintén kabinos elrendezésben, luxus körülmények között.

stefanie5.jpg
BOEING 314 ATLANTIC CLIPPER

Mire a harmincas évek végén a Boeing is beszállt a játékba, addigra a Clipper már azt a repülőgép típust jelölte, amely az óceán két partja között szárnyal. Óránként jóval kétszáz fölött stabilizálódott a sebesség és 74-re nőtt az utasszám, bár a 314-nek több változata vitt jóval kevesebb utast a könyvben említett repülésekben.

————————————————————————

Aki e néhány sor és kép alapján kedvet kapott a könyvhöz, az rendelje meg online, akár az Amazon.com-tól.
A könyv cime: Flying boats and seaplanes. A history from 1905. Irta: Stephane Nicolaou. Kiadó: Bay Wiew Books. 1988.

Ajánljuk még: Repülő csónakok a Dunán

Címkék: történelem    vízirepülés

2 hozzászólás

  1. Repülni jó » Fapados forradalom

    2008. január 25. @ 19:48

    […] Korábbi olvasójegyünk. […]

  2. Repülni jó » Vízről sugárhajtással felszállva

    2008. március 19. @ 09:40

    […] anyagaink a vizirepülésről: Twin Otter feltámadása A vizirepülés aranykora Úszótalpas repülőgépek a […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL