Vészhelyzet a magasban

Számos katasztrófafilmben és filmes akciójelenetben láthattuk már, ahogyan egy utasszállító repülőgépen vészhelyzet esetében aktiválódnak az oxigén-maszkok, amelyet a legtöbb esetben pánik és riadtság követ. De pontosan mikor és legfőképp miért aktiválódnak azok a bizonyos oxigén-maszkok?

A repülőgép fedélzetén túlnyomás van, de a légnyomás így is alacsonyabb, mint a földön. A légnyomás mértéke olyan, mint a tengerszint felett 1500-2000 méterrel; ez egészséges embereknek semmiféle problémát nem jelent.

Az utastéri levegő a külső levegővel folyamatosan cserélődik, az átforgatott levegő pedig szűrésen megy át. A levegő egy átlagos út során 20-30 alkalommal teljesen kicserélődik a fedélzeten – így a levegő gyakorlatilag sokkal tisztább, mint bármely épületben. A légkondicionáló berendezés speciális szűrője a baktériumokat, gombákat és a legtöbb vírust is megszüri.

safety.jpg

A repülőgép fedélzetén bekövetkező hirtelen nyomáscsökkenés hatására az érzékelők azonnal aktiválják a oxigén-maszkokat, amelyek az utasok feletti rejtett kapszulákban foglalnak helyet. Az utasok számára az oxigén ellátást biztosító maszkok automatikusan kioldódnak, ellentétben a pilótafülke oxigén ellátását biztosító speciális maszkokkal, amelyeket a pilótáknak önmaguknak kell elővenni és a fejükre rögzíteni.

Az utasszállító kereskedelmi repülőgépek utazómagassága 10 -11.000 méter, amely környezetben az emberi szervezet számára egyéb segédeszközök nélkül nehéz a légzés, ugyanis a levegő oxigén tartalma ebben a tartományban jóval kevesebb, mint ami az életben maradáshoz szükséges. 10.000 méteres magasságban a repülőgépen utazók a speciális légkondicionálónak köszönhetően természetes körülmények között utazhatnak, miközben a külső hőmérséklet ebben a magasságban megközelíti a -60°c-ot. Abban az esetben, ha valamely oknál fogva a repülőgép fedélzetén hirtelen nyomás csökkenés következne be, amelyet okozhat a gép törzsének sérülése, ablak, vagy egyéb nyílászárók sérülése, a fedélzeti számítógép azonnal jelez a pilóták számára, és az utastérben az oxigén maszkokat automatikusan kioldja.

Hirtelen nyomáscsökkenés esetén a gép képességei szerinti legnagyobb sebességgel négyezer méteres magasság alá kell ereszkedni. Ez az átlagosan két-három percig tartó manőver biztosítja az elviselhető légnyomást, hőmérsékletet és oxigénmennyiséget a személyzet és az utasok számára.

Amennyiben a magasság csökkentésére nincsen szükség, mert a nyomáscsökkenés átmeneti jellegű, akkor a személyzet megnyugtatja az utasokat és a normál repülés folytatódik.

Címkék: félelem    polgári

1 hozzászólás

  1. Repülni jó » Qantas 747-es kényszerleszállása

    2008. július 26. @ 10:48

    […] utasok felvették az ilyenkor automatikusan lenyíló oxigénmaszkokat, amelyek körülbelül negyed órán át képesek vegyi úton oxigént előállítani. Eközben a […]

Szóljon hozzá!

STA TRAVEL